تاریخ : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 18 April , 2024
17

گزارش نشست خبری سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان

  • کد خبر : 1805
  • 03 مهر 1400 - 13:12
گزارش نشست خبری سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان
نشست خبری سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان صبح امروز پنج‌شنبه ۱ مهر ۱۴۰۰ برگزار شد.

به گزارش ستاد اطلاع‌رسانی جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، صبح امروز نشست خبری سی‌‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، با حضور علیرضا تابش، دبیر جشنواره در سالن کنفرانس کتابخانه مرکزی اصفهان برگزار شد. در ابتدای نشست، بعد از تلاوت آیاتی از قرآن مجید و پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران، تصاویری از دوره‌های مختلف برگزاری جشنواره به نمایش درآمد و در ادامه محسن دلیلی مدیر ارتباطات و اطلاع‌رسانی جشنواره، پیرامون برپایی این نشست خبری با حضور فیزیکی و مجازی اهالی رسانه از اصفهان و تهران صحبت کرد.

علیرضا تابش، دبیر جشنواره در ابتدای این نشست، گفت: دیدار با خبرنگاران در شهر تاریخی اصفهان سبب خوشحالی من است و امیدوارم دوران کرونا زودتر به سر بیاید تا شاهد شروع دوباره تجمعات باشیم. لازم می‌دانم که یاد و خاطره شهدای دفاع مقدس را گرامی بدارم و آرزومند شادی روح مدافعان سلامت هستم. با دکتر قاسم‌زاده، شهردار اصفهان، امروز در مجموعه تاریخی عالی‌قاپو، پوستر جشنواره را رونمایی کردیم. شعار جشنواره امسال «سینما، سرزمین خیال» است و با شورای سیاست گذاری هدف‌مان این بود که شعار متناسب با اوضاع این روزها باشد و از آنجایی که رسالت سینما حفظ امید است، در شرایط کرونا کودکان سوگوار، خیال را مرهمی برای روح زخم‌دیده خود می‌بینند.به همین علت ما این شعار عملیاتی را برای جشنواره برگزیدیم. هنرمندان ما همیشه با سر زدن به دنیای خیال فرزندانمان را به دنیای خیال و شادی دعوت می‌کنند.

تابش در ادامه گفت: امسال بیش از ۵۵۰ اثر در بخش ملی و بین‌المللی جشنواره ۳۴ به دبیرخانه رسید و دوستان ما در دبیرخانه این آثار را بررسی کردند. در بخش ملی ۴۳۸ اثر رسید که از این بین ۳۹۲ اثر ملی با مقررات جشنواره مطابق بود که مورد بررسی قرار گرفت. در بخش وب سری ۱۲ اثر، در بخش پویانمایی کوتاه ۱۲۰ اثر، در بخش فیلم کوتاه داستانی ۲۱۵ اثر و در بخش فیلم بلند ایرانی ۴۵ اثر متقاضی حضور بودند که از این میان، ۱۰ وب سری، ۱۶ اثر با موضوع کرونا داریم که در بخش ویژه کرونا روایت، ۱۵ اثر دربخش پویانمایی کوتاه، ۱۷ فیلم کوتاه داستانی و ۱۸ اثر بلند ایرانی به جشنواره راه یافتند. او سپس اسامی فیلم‌های بلند داستانی را که قرار است از ۱۶ تا ۲۱ مهرماه به نمایش درآیند اعلام کرد و گفت: این آثار در خانه جشنواره در تهران، اصفهان و سایر استان‌های متقاضی با رعایت پروتکل های بهداشتی اکران می‌شوند.

به گفته تابش اسامی فیلم‌های بلند داستانی راه یافته بدین شرح است: «بلوط» مرتضی رحیمی، «بام بالا» سید جمال سید حاتمی، «برزنگی» حسین قاسمی جامی، «پسران دریا» افشین هاشمی و حسین قاسمی جامی، «ترانه‌های پدرانه» محمد بصیری، «هزار و یک روز» حبیب احمدزاده، «زندگی و زندگی» علی قوی‌تن، «شهر گربه‌ها» سید جواد هاشمی، «لیپار» حسین ریگی، «یدو» مهدی جعفری.

تابش در ادامه بخش نخست این نشست اظهار داشت: حامد جعفری، مهین جواهریان، رضا درستکار، بهرام دهقانیار، بهروز شعیبی، گلاره عباسی، سهیل موفق داوران بخش ملی هستند و در بخش بین‌الملل داورانی از آلمان، شیلی و سوئد آثار را به صورت آنلاین قضاوت می‌کنند. ترکیه و افغانستان هم در این دوره داور پویانمایی کوتاه و بلند دارند. مجموع داوران بخش کودکان و نوجوانان جشنواره از کشورهای پاکستان، بنگلادش، هند، یونان، ژاپن، اوکراین و گرجستان هستند که اسامی داوران بخش بین‌الملل رسانه‌ای خواهد شد.

دبیر جشنواره ۳۴ در ادامه گفت: این دوره از جشنواره ترکیبی برگزار می‌شود. پلتفرم هاشور، تیوا و فیلیمو پلتفرم میزبان مجازی جشنواره هستند و مخاطبان برخط می‌توانند مطابق با جدول پخش از به تماشای آثار در این سه سکوی آنلاین بنشینند. ضمن آن که همه برنامه‌های برخط جشنواره را تیوا به صورت روزانه پوشش خواهد داد که شامل افتتاحیه و اختتامیه نیز می‌شود. البته پلتفرم هاشور علاوه بر فیلم‌ها، کارگاه‌های آموزشی، کتابخانه و نشست‌ها را هم پوشش می‌دهد و فیلیمو تنها اکران فیلم‌ها را به صورت آنلاین دارد.

تابش گفت: در خانه جشنواره اصفهان، داوران کودک و نوجوان را میزبانی خواهیم کرد. داوران ۶ تا ۱۶ ساله از بین افرادی که در پرتال جشنواره ثبت نام کردند، دعوت می‌شود و در ایام جشنواره داوری خواهند کرد. همچنین داوران بخش فیزیکی در سالن‌های جشنواره می‌توانند آثار را به صورت حضوری داوری کنند.

او گفت: امیدوارم که امسال با همت شهرداری اصفهان، حوزه هنری و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان میزبان کودکان محروم و حاشیه‌ای شهر اصفهان هم باشیم تا بچه‌های حاشیه شهر اصفهان از برنامه‌های جشنواره بی‌نصیب نمانند.

به گفته دبیر جشنواره، امسال مجموعه سیتی سنتر و سینما ساحل میزبان آثار این دوره از جشنواره در اصفهان خواهند بود.

او در ادامه افزود: در بخش هیئت داوران بخش بین الملل، ۶ داور از کشورهای مختلف در بخشش های بلند و کوتاه داریم. همچنین از ٨ کشور داوران کودکان و نوجوانان و ۳ داور از نوجوانان اصفهان داریم.

تابش در ادامه گفت: امسال ۴۵۰ عنوان فیلم در کتابخانه ویدئویی بارگذاری می‌کنیم و با کاربری تعریف شده برای خارجی‌ها، آنها می‌توانند آثار مد نظر خود را در کتابخانه انتخاب کنند. همچنین کارگاه‌های جذاب و خوبی در بخش بین‌الملل و ملی داریم؛ ۳ کارگاه با مدرسان بین‌المللی و سه کارگاه ملی داریم. در بخش بین‌الملل ۱۰ فیلم خارجی و دو فیلم ایرانی «یدو» و «پسران دریا» را داریم که در کنار ۱۰ اثر دیگر رقابت می‌کنند. همچنین ۱۳ عنوان اثر کوتاه بین‌الملل داریم که ۳ عنوان آن از ایران است و آثاری از کشورهای هند، اسپانیا، روسیه، لبنان، کرواسی، لوکزامبورگ، اسلوواکی، استونی، بوسنی و هرزگوین، مکزیک، آلمان، روسیه، پرو، ترکیه، ایتالیا و ایسلند در جشنواره حضور دارند.

تابش گفت: امسال فریال بهزاد داور ایرانی بخش «سیفژ» خواهد بود. همچنین بر اساس تفاهم‌نامه یونیسف با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، داوران یونیسف را داریم که آثار ایرانی را قضاوت خواهند کرد و به یکی از آثار جایزه تعلق می‌گیرد.

دبیر جشنواره در ادامه گفت: امسال شاهد برپایی جشنواره و همایش بین‌المللی یکصدسالگی ادبیات معاصر فارسی هم هستیم که قرار است همزمان کارگاه اقتباس ادبی در قالب وبینار با همکاری پژوهشگاه علوم انسانی به صورت مشترک برگزار شود.

او همچنین به همکاری این دوره جشنواره با شهرهای خواهرخوانده اصفهان اشاره کرد و گفت: امیدوارم امسال هم وجه بین‌المللی جشنواره، وجه پررنگی باشد.

او گفت: یکی از برنامه‌های ویژه برای هویت‌بخشی به جشنواره اصفهان، افتتاح مرکز اسناد و موزه ملی است که فاز اولش در روز ملی سینما افتتاح شد و آقای قاسم‌زاده شهردار اصفهان نیز از این رویداد استقبال کرد و امیدواریم فازهای بعدی آن هم افتتاح شود.

به گفته تابش، امسال دبیرخانه جشنواره در اصفهان به رغم شرایط کرونایی در ایجاد فضای اجتماعی تلاش پررنگی داشت و پاتوق فیلم کوتاه و «دوربین دات نت» در این راه فعال بودند و تلاش شد که به رغم شرایط موجود، چراغ جشنواره روشن بماند.

او گفت: امسال هم جشنواره در بحث مسئولیت‌های اجتماع مثل کمک به بیمارستان امام خمینی اهتمام می‌ورزد. کمک به بچه‌های جا مانده از تحصیل و اهدای تبلت به آن‌ها را امسال هم خواهیم داشت. همچنین فعالیت‌هایی برای حضور هدفمند معلولان در برنامه‌های جشنواره و هم‌سان سازی فیلم‌ها برای ناشنوایان صورت گرفته است.

او در بخش دیگری از این نشست، گفت: یکی از نقاط عطف مهم جشنواره هم‌زمانی برگزاری المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران با جشنواره بوده و این المپیاد حالا تبدیل به یک نهال بارور شده است.

تابش در ادامه گفت: با ظهور و برپایی المپیاد، نوجوانان به عنوان نیروهای خلاق در ۲ بخش «ایده» و «فیلم» حضور دارند، رقابت می‌کنند و آموزش می‌بینند.

او سپس به بخش استانی جشنواره اشاره کرد و گفت: امسال ۲۳ استان و دو منطقه آزاد اروند و ارس برای اکران آثار اعلام آمادگی کرده‌اند که در این شهرها هم داوران کودک و نوجوان می‌توانند به تماشای آثار بنشینند.

به گفته او، در افتتاحیه جشنواره سی و چهارم، نکوداشت زنده‌یاد منصور نورپور، مدیر فقید سینما قدس اصفهان را خواهیم داشت و در اختتامیه هم نکوداشت دو شخصیت محوری و فقید سینمای کودک و نوجوان، زنده‌یاد فرشته طائرپور و زنده‌یاد محمد ابوالحسنی را برپا خواهیم کرد و از این عزیزان که به واسطه کرونا از میان ما رفتند، تجلیل می‌کنیم.

امسال به همت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی جشنواره یکصد سالگی ادبیات معاصر فارسی برگزار می‌شود. این جشنواره کارگاه مشترکی را با همکاری جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان در روزهای برگزاری جشنواره فیلم های کودک و نوجوان تحت عنوان «اقتباس ادبی و سینمای کودک و نوجوان» برگزار خواهد کرد که در قالب وبینار در یکی از روزهای جشنواره در اختیار علاقمندان و مخاطبان جشنواره قرار خواهد گرفت.

لینک کوتاه : https://honaryarannews.ir/?p=1805

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.