تاریخ : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 23 April , 2024
20

وزیر ارشاد: تفکر رسانه ای باید جایگزین مصرف رسانه ای شود/ رسانه بال توسعه است

  • کد خبر : 995
  • 27 آبان 1399 - 15:43
وزیر ارشاد: تفکر رسانه ای باید جایگزین مصرف رسانه ای شود/ رسانه بال توسعه است
سومین همایش ملی سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی که از شنبه 17 آبان ماه آغاز شده بود عصر امروز با سخنرانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به پایان رسید.

سومین همایش ملی سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی که از شنبه ۱۷ آبان ماه آغاز شده بود عصر امروز با سخنرانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به پایان رسید. سید عباس صالحی در این مراسم که عصر سه شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۹ به صورت مجازی برگزار شد رسانه ها را بال توسعه دانست و اعلام کرد که در موضوع سواد رسانه ای، باید تفکر رسانه ای جایگزین مصرف رسانه ای شود.

به گزارش روابط عمومی مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال، دکتر سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم اظهار داشت: وقتی صحبت از سواد رسانه ای می کنیم سواد رسانه ای مبتنی بر تفکر رسانه ای است  . در حقیقت ما دوتا فضا داریم . این دو تا متفاوت از هم هستند . فضایی که به مصرف رسانه ای فکر می کنند و فضایی که به تفکر رسانه ای فکر می کنند .تفکر رسانه ای را باید جایگزین مصرف رسانه ای کرد.  تفکر رسانه ای چند لایه دارد که باید این لایه ها را با هم به پیش برد.
وی افزود :  لایه نخست:  تفکر انتقادی است. تفکر انتقادی تفکری است که در هنگام مصرف رسانه به نقد و پالاش فکر می کند اینکه این پیام از چه منبعی است ؟ چه اتقان و چه صحتی را با خود به همراه دارد و نکاتی از این قبیل.  اینکه هر پیامی را بدون این پالایش مورد توجه ، پذیرش و نشر و بازنشر قرار نمی دهد. 
دکتر صالحی تاکید کرد : لایه دومی از این تفکر، تفکر خلاقانه است. تفکر خلاقانه این است که هم در تولید و هم مصرف رسانه ای به جذب و رویش فکر کند اینکه چگونه می توان پیام را از فضای بسیطی که دارد به فضای ترکیبی تر و تحلیلی تر پیش ببرد.کسانی که در مصرف رسانه ای و یا تولید رسانه ای صرفا به آنچه  دریافت کرده اند اکنفا می کنند و از خلاقیت بهره مند نیستند طبیعتا به واسطه فاصله داشتن از تفکر خلاقانه سهم مناسبی را سواد رسانه ای نخواهند داشت.
به گفته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نکته سومی که در ساحات تفکر رسانه ای اهمیت دارد تفکر هنرمندان است. سواد رسانه ای وقتی شکل می گیرد از سطوح پایه تا سطوح عالی که این سواد رسانه ای با یک خلاقیت و تفکر خلاقانه قرین باشد. اینکه که بتواند آرایش مناسب در انتقال پیام داشته باشد.
وی با تاکید بر اینکه تفکر رسانه ای مبتنی است بر تفکر اجتماعی است افزود : سواد رسانه ای در وقتی شکل می گیرد که مصرف کننده رسانه و تولید کننده پیام رسانه ای به حقوق اجتماعی و اخلاق اجتماعی توجه کند. حقوق اجتماعی را هم درتولید و توزیع و مصرف رسانه ای مورد توجه و تعلق خاطر خودش قرار بدهد. بنابر سواد رسانه ای جوهره آن تفکر است و تفکر وقتی شکل می گیرد و به ثمر می نشیند که این ابعاد مختلف در حوزه رسانه هم در تولید و هم در مصرف به وجود بیاید. 
دکتر صالحی با اشاره به اینکه تفکر رسانه ای و سواد رسانه ای در لایه های مختلف مطرح است گفت : از سواد پایه برای همه عامه مردم ایران و همه مخاطبان رسانه های جهان، از آن سطوح تفکر و سواد رسانه ای قابل طرح است تا نخبگان و افرادی که در حوزه رسانه های جدید به عنوان مولدان حوزه رسانه کار می کنند
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد : رسانه در زندگی انسان ها همزاد با زیست اجتماعی بشر است و در طول دوره های مختلف زندگی اجتماعی انسان، ما دوره های مختلفی را در رسانه ها داشته ایم.  رسانه های سنتی که تاریخ  قدیمی تری دارند مشابه خطابه و کتاب، رسانه های مدرن که نمونه هایی چون روزنامه، رادیو و تلویزیون و مواردی دیگر و ما اکنون در دوره رسانه های عصر جدید هستیم.
به گفته وی  این دوره جدید یک زیست بوم تازه ای را به زندگی انسان داده و تفاوت مهمی رسانه های عصر جدید با رسانه های پیشین داشته و دارند . رسانه های عصر جدید رسانه هایی هستند که بیش از آنکه مخاطب محور باشند کاربر محورند و هر کاربر برای خودش یک رسانه است.
وزیر فرهنگ ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه ضریب نفوذ رسانه های جدید قابل مقایسه با رسانه های سنتی و حتی مدرن نیست گفت: هم از زاویه زمان و هم در تولید شاهد این هستیم که در رسانه های عصر جدید برای خود زمان و موقعیت تعطیل و توقف در تولید نمی شناسند همچنین رسانه های عصر جدید در حوزه مصرف هم تفاوت قابل توجهی با رسانه های ماقبل خود پیدا کرده اند. 
وی افزود : ساعاتی که کاربران رسانه های عصر جدید در فضای این رسانه های می گذرانند قابل مقایسه با گذشته نیست. ساعتهای متوالی و فراوانی را ما در فضای رسانه های جدید مشاهده می کنیم که کاربران حضور دارند .  بنابراین ضریب نفوذ رسانه های جدید ضریب نفوذ قابل توجهی است هم از منظر زمان تولید و هم از زاویه های متعدد دیگر از جمله در رسانه های جدید ما شاهد لایه های متعدد اثر گذاری هستیم. 
دکتر صالحی گفت : اگر در رسانه های کلاسیک و رسانه های مدرن متن و لایه های سفید و پنهان فاصله زیادی با هم داشتنند و بخش قابل توجهی از پیام منتقل شده توسط  متن اتفاق می افتاد اکنون سفیدی های حوزه پیام در رسانه های جدید به اندازه نوشته های آن موثرند یعنی ما لایه های پنهان رسانه های جدید را به اندازه لایه های آشکار صاحب تاثیر و گاهی بیشتر در تاثیر مشاهده می کنیم
همچنین به این نکته می توان توجه کرد که رسانه های عصر جدید به جای رسانه های تک ارتباطی ، رسانه های اشتراکی و تعاملی هستند. خود این اشتراکی بودن و تعاملی بودن  رسانه های جدید طبعا تفاوت قابل  توجهی در نوع اثر گذاری و نفوذ این رسانه ها ایجاد کرده است.
وی با اشاره به اینکه ما یک در دوره جدید عصر رسانه ای هستیم که تفاوت زیادی با رسانه های کهن و مدرن دارد به ما یک زیست بوم جدید در فضای رسانه نشان می دهد و اهمیت آن را عرضه می کند گفت : امروز رسانه تنها یک حاشیه زندگی انسانی نیست بلکه یک نهاد چند جانبه موثر است. از یک سو یک نهاد هویتی است . امروز رسانه ها در بسیاری از جوامع مشابه خانواده،  در برخی جاها همپای خانواده و در برخی جاها بیش از خانواده در هویت سازی فردی و جمعی موثرند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد : این نهاد رسانه دیگر یک نهاد در کنار دیگر نهادهای زندگی انسان نیست بلکه یک نهاد کانونی هویت ساز فردی و جمعی است . همچنین یک نهاد مهم و اساسی تمدنی است یعنی ما اگر بحث تعامل یا ستیز تمدن ها را با هم داریم بخش قابل توجهی از این تعامل یا درگیری و ستیز و جنگ بر دوش رسانه های عصر جدید است که هنجارها، باورها و رفتارهای خودشان را در تعامل یا تقابل مطرح می کنند .  بنابر این رسانه در عصر جدید یک نهاد ملی نیست بلکه یک نهاد فراملی است  که به نحوی در این تعامل تمدنی و تعامل بین ملل نقش گذار و اثر گذار است.
وی افزود : همچنین رسانه های عصر جدید یک نهاد توسعه ای هستند به این معنا که توسعه های اقتصادی  و فرهنگی و اجتماعی و علمی و آموزشی و توسعه دولت ها و ملتها بر دوش رسانه های عصر جدید است و رسانه بال توسعه و مبنای تحرک توسعه ای جامعه و یک دولت توسعه گرا است . بنابراین وقتی از رسانه های عصر جدید صحبت می کنیم صرفابه یک حاشیه زندگی  توجه نمی کنیم بلکه رسانه از این ابعاد نقش کانونی در شرایط جاری و آینده دارد. 
این وی با تاکید بر مسئولیت های دستگاه ها و نهادهای مختلف کشور در حوزه سواد رسانه ای افزود: این مسئولیت ها صرفا بر دوش یک بخش یا یک نهاد یا یک وزارت خانه نیست. سواد رسانه ای را باید در فضاها و ابعاد مختلف مورد تعلق خاطر قرار داد. البته مسئولیت های حاکمیتی وجود دارد که نهادهای حاکمیتی به آن تعلق خاطر داشته و دارند مسئولیت های سازمانی وجود دارد که سازمان هایی مثل آموزش و پرورش، آموزش عالی و صدا و سیما باید به آن توجه کنند، در کنار آن مسئولیت های جمعی و اجتماعی در سواد رسانه ای هم وجود دارد که هم نهاد خانواده و هم رسانه های جمعی عمومی ما این مسئولیت اجتماعی را دارند که در حوزه سواد رسانه ای بیش از گذشته فعال باشند 
گفتنی است سومین همایش ملی سواد رسانه ای و اطلاعاتی، ۱۷ آبان ۱۳۹۹ با میزبانی دانشگاه امام صادق (ع)  و با همت مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال به صورت مجازی شروع شده و طی ۱۰ روز گذشته ۵ نشست تخصصی مرتبط با آن با حضور صدها متخصص و علاقمند حوزه ارتباطات و سواد رسانه ای برگزار شده است. در این نشستها بیش از ۲۰ مقاله برگزیده همایش توسط پژوهشگران ارایه شده است.  اولین همایش ملی سواد رسانه ای و اطلاعاتی در آبان ۱۳۹۵ و دومین همایش در آبان ۱۳۹۷ برگزار شده است .

سومین همایش ملی سواد رسانه ای و اطلاعاتی از شنبه ۱۷ آبان ماه با سخنرانی دکتر فیروز آبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی، آیت الله سعدی رئیس دانشگاه امام صادق، دکتر محمد رضا بهمنی مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال و دکتر حسن بشیر استاد تمام دانشگاه امام صادق و رئیس همایش افتتاح شد.

لینک کوتاه : https://honaryarannews.ir/?p=995

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.