تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
18

نوروز از اثربخش‌ترین اتفاقات فرهنگی برای گسترش صلح است

  • کد خبر : 1535
  • 26 اسفند 1399 - 16:33
نوروز از اثربخش‌ترین اتفاقات فرهنگی برای گسترش صلح است
وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با بیان این که نوروز به‌عنوان دیپلماسی فرهنگی یکی از اثربخش‌ترین اتفاقات فرهنگی برای گسترش صلح و نزدیکی ملت‌ها است، گفت: «این وزارتخانه از تمام امکانات خود برای ترویج صلح استفاده می‌کند.»

به گزارش خبرنگار هنریاران نیوز، دکتر علی اصغرمونسان، عصر امروز دوشنبه ۲۵ اسفند ۹۹ در مراسم «نوروز ۱۴۰۰، نوروز دوستی» که با حضور محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان، تعداد زیادی از سفرای مقیم تهران و تعدادی از مسئولان عالی‌رتبه کشوری در محل وزارت امورخارجه برگزار شد، با بیان این مطلب افزود: «در ابتدا لازم است از برادر گرامی‌ام جناب آقای محمدجواد ظریف به دلیل همه زحمت‌هایی که برای کشور و ملت می‌کشد، به سهم خودم به‌عنوان یک ایرانی تشکر کنم. می‌دانیم ایشان چه سختی‌هایی کشیده و حتما مردم قدردان زحمات ایشان و همکارانشان در وزارت امور خارجه خواهند بود.»

او اضافه کرد: «مایلم پیشاپیش ایام نو شدن و نوروز را به همه مردمان نوروز و جهان تهنیت بگویم. اما نوروز یعنی نو شدن طبیعت، ایام نوروز یعنی ایام پویش و ایام رویش، نوروز یعنی ایام تغییر و تحول به بهترین حال، ایام دوری از بدی‌ها و پلشتی‌ها و نزدیکی به خوبی‌ها.»

نوروز، بنیان فکری و شیوه نگرش به روابط مردمی 

دکتر مونسان ادامه داد: «نوروز یک بنیان فکری و شیوه نگرش به روابط مردمی است. این ملت فرهنگ‌ساز در طول تاریخ خود، به بهانه نوروز و هنگام نو شدن طبیعت به گذشته خود توجه داشته و همیشه تلاش کرده است از گذشته عبرت بگیرد تا آینده بهتر و زیباتر برای خود و مردم در سراسر جهان بسازد.»

او اضافه کرد: «این میراث زنده و فاخر فرهنگی با ثبت در میراث جهانی متعلق به همه مردان و زنان جهان است و همگان را به صلح و مودت و همدلی دعوت می‌کند. جهانی که امروز پر از آشوب، بی‌عدالتی و برتری‌جویی است و نزاع از آن زبانه می‌کشد بیش از هر زمانی به نوروز نیاز دارد.»

این مقام مسئول افزود: «به جرأت می‌توان گفت نوروز می‌تواند در نگاه کلان به‌عنوان دیپلماسی فرهنگی یکی از اثربخش‌ترین اتفاقات فرهنگی برای گسترش صلح و نزدیکی ملت‌ها باشد. وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به‌عنوان متولی حفاظت از میراث گران‌بهای کشور تمام تلاش و امکانات خود را به کار گرفته تا به ترویج صلح و روابط بهتر میان ملت‌ها کمک کند و توجه به ریشه‌های مشترک و دوری از اختلافات را مد نظر قرار دهد.»

همکاری با وزارت امور خارجه برای ترویج صلح

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ادامه داد: «خوشحالم که اعلام کنم با همکاری وزارت امور خارجه در دولت دوازدهم تلاش زیادی داشتیم و برنامه‌های فرهنگی فراوانی انجام شد تا کمک کنیم فضای بین کشورها تلطیف شود، چراکه هرگاه شناخت کشورها از هم بیشتر شود اختلافات کاهش و از نزاع و جنگ جلوگیری می‌شود.»

او گفت: «از این رو از جایگاه عضو کابینه جمهوری اسلامی ایران و به‌عنوان یک شهروند ایرانی از شما نمایندگان کشورهای خارجی تقاضا می‌کنم تا کمک کنیم، صلح را ترویج دهیم و از جنگ جلوگیری کنیم و مودت میان دولت‌ها و کشورها را ترویج دهیم.»

او در ادامه خطاب به نمایندگان کشورهای خارجی با بیان این که نکته پایانی صحبت‌هایم طرح یک سوال است، افزود: «چهل سال است که ملت من در فشار تحریم اقتصادی به سر می‌برد و سه سال است که در جنگ شدید اقتصادی قرار دارد، واقعا به چه جرمی و به چه دلیلی؟ چرا باید برتری‌جویی برخی کشورها موجب اذیت و آزار و فشار بر یک ملت باشد؟ چهل سال پیش ملت ایران خواست که انقلاب کند و یکی از دستاوردهای این انقلاب استقلال و عدم وابستگی بوده است. به این جرم ۴۰ سال است در فشار هستیم و صدها میلیارد تومان از منابع کشور ما به بهانه تحریم از بین رفته است.»

دکتر مونسان اضافه کرد: «به بهانه حضورهای منطقه‌ای و به بهانه استفاده از انرژی هسته‌ای فشار حداکثری را تحمل کردیم. سوال اینجاست که اگر ملت و کشور شما در این حجم تهدید به سر می‌بردند، چه می‌کردید؟ تهدیدها تا جایی پیش رفته که ما تهدید به بمباران مراکز فرهنگی نیز شدیم، آیا در چنین شرایطی نباید یک ملت ابزارهای قدرت خود را تقویت کند؟ و چه ایرادی دارد که یک ملت بتواند روی پای خود بایستد.»

طی کردن مسیر پیشرفت با وجود تحریم‌ها

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی یادآور شد: «خوشحالیم که بگوییم با وجود همه این فشارها و تحریم‌ها ملت ما مقاوم‌تر مسیر پیشرفت خود را طی کرده است، اما می‌دانیم هموطنان زیادی تحت فشار قرار گرفته‌اند. این فشار را تحمل کردیم تا از هویت و عزت ملی خود دفاع کنیم.»

او خطاب به سفرا و نمایندگان کشورهای خارجی شرکت‌کننده در این مراسم، گفت: «من از شما سفرا و مسئولان نمایندگی‌های کشورهای خارجی می‌خواهم واقعیت‌های ایران را آن‌طوری که هست، منتقل کنید و کمک کنید تا برتری‌جویی‌ها کنار برود. همان‌طور که دکتر ظریف نیز در سخنرانی خود در این مراسم گفت “قدرت مطلق فقط خداست” و کسی در دنیا حق ندارد به واسطه ابزارهای نظامی، خود را قدرت برتر بداند بر دوش ملت‌ها سوار شود و این ابزار قدرت را تقویت کند.»

دکتر مونسان در پایان صحبت‌های خود خاطرنشان کرد: «خواهش می‌کنم کمک کنید تا بتوانیم به روابط بهتر ملت‌ها و به نزدیکی ملت‌ها و دولت‌ها برسیم و از جنگ دوری کنیم. حتما جهان زیبا خواهد شد هنگامی که صلح فراگیر کره خاکی ما را در بر بگیرد.»

لینک کوتاه : https://honaryarannews.ir/?p=1535

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.