تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
20

چند نکته درباره «تحفه» وزارت ارشاد/ «فرهنگ» رها شده است!

  • کد خبر : 1644
  • 16 اردیبهشت 1400 - 19:13
چند نکته درباره «تحفه» وزارت ارشاد/ «فرهنگ» رها شده است!
مسئول یکی از استودیوها و مجموعه‌های آموزشی حوزه مهندسی صدا و صدابرداری موسیقی ضمن اشاره به تازه‌ترین فعالیت‌های مجموعه خود از ساز و کار سامانه «تحفه» وزارت ارشاد انتقاد کرد.

آیدین الفت مهندس صدا و مدیر یکی از مجموعه‌های حوزه مهندسی صدا، صدابرداری و ضبط آثار موسیقایی با اشاره به تازه‌ترین فعالیت‌های این مجموعه در روزهای کرونایی اظهار داشت: متاسفانه در ماه‌های اخیر بنا به شرایط کرونایی که اغلب فعالیت‌های موسیقایی در حوزه‌های مختلف دچار افت شدید کمی شده است، طبیعتاً این تأثیر روی فعالیت استودیوهای صدابرداری نیز به شدت مشهود بوده و ما به دلیل الزاماتی که در حوزه رعایت پروتکل‌های بهداشتی داریم و خود را موظف می‌دانیم که سلامتی هنرمندان عزیز باید در اولویت قرار گیرد، بنابراین برنامه‌ریزی‌های ضبط را به حداقل رساندیم تا بتوانیم به سهم خود در قطع زنجیره شیوع بیماری همکاری داشته باشیم.

این مدرس دانشگاه افزود: تمرکز روی موضوع آموزش نیز یکی دیگر از اهداف مجموعه ماست که خوشبختانه در این زمینه نیز از سال‌های قبل تاکنون توانسته‌ایم هم در برگزاری کلاس‌های آموزشی به صورت آنلاین در آموزشگاه سازمان فنی و حرفه‌ای کشور در حوزه‌های مختلف علوم و فنون مهندسی صدا و هم بخش آموزش دانشگاهی در این چارچوب دستاوردهای خوبی را داشته باشیم. اما در همین بخش نیز به دلیل تعطیلی تمام مراکز آموزشی ما هم فعالیت‌های آموزش حضوری که بخش مهمی از آموزش این فنون است در مجموعه خودمان متوقف کردیم. چرا که در صورت نقض قوانین در این حوزه باید پاسخگوی مراجع قانونی باشیم. اما پرسش من این است که آیا همه آموزشگاه‌ها شامل این قوانین سخت شده است؟ آیا این یکسان سازی که برای توقف فعالیت‌های اعمال شده برای همه مجموعه‌ها وجود دارد؟ آیا مشوق‌های مالی و حمایتی برای آنان که رعایت می‌کنند گذاشته شده است؟ که امیدوارم این شرایط یکسان وجود داشته باشد. چرا که من از گوشه و کنار شنیده‌ام که برخی از مجموعه‌های آموزشی همچنان می‌توانند به فعالیت آموزشی خود ادامه دهند که گویا ما از آن مستثنی هستیم!

چند نکته درباره «تحفه» وزارت ارشاد/ ما همچنان کار می‌کنیم

الفت بیان کرد: متاسفانه احساس می‌کنم، دوستان متولی حوزه‌های مختلف فرهنگی هنری اصلاً ماجرا را رها کرده‌اند و اصلاً هم به فکر فعالان حوزه فرهنگ و هنر نیستند. انگار هیچ ساختار نظام‌مندی وجود ندارد که بتواند اوضاع اهالی فرهنگ و هنر در این روزهای سخت را بهبود ببخشد. قطعاً من توقع ندارم که همه اتفاقات و برنامه‌ریزی مانند روزهای عادی هدایت شود. اما توجه جدی و راهبردی به فعالان این حوزه بعد از گذشت یکسال و اندی تجربه این بحران می‌تواند کمترین کاری باشد که مسئولین می‌توانند انجام دهند. مواردی که می‌گویم هم اصلاً نکته‌های جدیدی نیست که بخواهیم از آن به عنوان طرح نکات جدید یاد کنیم. اینها مواردی است که بنده و همکارانم در این یکسال و نیمی که کرونا کنار ماست بارها و بارها به مدیران و متولیان گوشزد کردیم اما کمترین توجه را دیدیم. شرایطی که به قدری وضعیت معیشتی هنرمندان و اهالی فرهنگ را تحت تاثیر قرار داده که باید نگاه جدی‌تری به آن داشت.

دوستان متولی حوزه‌های مختلف فرهنگی هنری اصلاً ماجرا را رها کرده‌اند و اصلاً هم به فکر فعالان حوزه فرهنگ و هنر نیستند. انگار هیچ ساختار نظام‌مندی وجود ندارد که بتواند اوضاع اهالی فرهنگ و هنر در این روزهای سخت را بهبود ببخشد این مهندس صدا، در بخش دیگری از صحبت‌های خود به شرایط فعلی «سامانه ثبت درخواست تسهیلات حمایتی فعالان و صاحبان کسب و کارهای فرهنگی، هنری و رسانه‌ای» معروف به «تحفه» اشاره کرد و گفت: اولاً عنوان خلاصه شده این سامانه که به نام «تحفه» مشهور شده به خودی خود موید نکات بسیاری است که فعلاً قصدی برای کنکاش در جهت انتخاب این عنوان ندارم اما من به مسئولان محترم وزارت ارشاد می‌گویم که آقایان ما بعد از بیش از یکسال انتظار دنبال «تحفه» نبودیم. ما دنبال شرایط و تسهیلاتی بودیم که بتواند نسبت به دیگر موسسات مالی و اعتباری، فضای آسان‌تر و بهتری داشته باشد. اما متاسفانه همین سامانه «تحفه» به قدری فعالان عرصه فرهنگ و هنر را با شرایط سختی برای دریافت تسهیلات مواجه ساخته که هر مراجعه کننده‌ای را برای دریافت وام پشیمان می‌کند.

وی افزود: متاسفانه شرایط فعلی دریافت تسهیلات به جهت ضمانت و تعهد مالی به قدری سخت و دشوار است که بعید است اغلب فعالان حوزه فرهنگ و هنر بتواند از آن بهره‌مند شوند. یکی از این الزامات داشتن سه ضامن آن هم در قامت کارمند رسمی دولت با شرط عدم تعهد مالی ضامن‌ها در موسسات مالی دیگر است که همین موضوع به خودی خود عملاً نشان دهنده این نکته است که: «دوستان ما نمی‌خواهیم به شما تسهیلات بدهیم». چرا که پیدا کردن سه ضامن دولتی آن هم در روزگاری که استخدام‌های دولتی در کمترین شکل خود صورت گرفته و جامعه هم به لحاظ مالی شرایط مناسبی ندارد و همه کارمندان رسمی حتماً تعهد مالی دیگری هم دارند، نمی‌تواند شروط منطقی برای ضمانت باشد. ای کاش دوستان با در نظر گرفتن تمام قوانین مربوط به اعطای تسهیلات شرایط راحت‌تر و معقولانه‌تری را در نظر می‌گرفتند. به هر حال اینها شرایطی است که فعالان فرهنگ و هنر می‌توانند آن‌ها در رسانه‌ها مطرح کنند و امیدوار باشند که مسئولان با مطالعه این گلایه‌ها متوجه شرایط بسیار نامطلوب فعالان این عرصه شوند. شرایط دیگر هم گذاشتن سند بود که ممیزی و کارشناسی سند ملکی کارمزدی داشت که مقدار وام ناچیز ۱۰۰ میلیون تومانی که بعد از یکسال و نیم تقاضا به‌صورت «تحفه» پذیرفته شده برای مجموعه‌ای که هر ماهه ده‌ها میلیون تومان فقط هزینه پرسنل دارد را تا به بهره بانکی بالای ۲۲ درصد می‌رساند.

الفت در بخش پایانی صحبت‌های خود گفت: من در مجموعه تحت نظر خودم تمام تلاش خود را به کار گمارده‌ام که بتوانم به سهم خود در این روزهای کرونایی به جای توقف فعالیت‌ها به فکر توسعه کارهایمان باشم. کما اینکه در همین چارچوب سالن بزرگ دیگری را مجهز به آکوستیک و نمای داخلی دو حالته، با تهویه حرفه‌ای در مجموعه افتتاح کرده‌ایم که سه منظوره است. این سالن علاوه بر اینکه می‌تواند به عنوان یک پلاتو بلک باکس تمرین برای گروه‌های تئاتری باشد، با حالت آکوستیکی و نمای دیگری می‌تواند برای گروه‌های موسیقی مورد استفاده قرار گیرد. همچنین می‌تواند محلی برای ضبط نماهنگ‌ها باشد. شرایطی که دربرگیرنده استاندارها و تجهیزات حرفه‌ای صدابرداری نیز است که می‌تواند مورد توجه بیشتر فعالان این عرصه قرار گیرد.

لینک کوتاه : https://honaryarannews.ir/?p=1644

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.