تاریخ : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 18 April , 2024
17

جوانان در خصوص استوره های ایرانی در دفاع مقدس تحقیق کنند

  • کد خبر : 888
  • 13 مهر 1399 - 13:30
جوانان در خصوص استوره های ایرانی در دفاع مقدس تحقیق کنند
سردار سعید الفتی اظهار کرد: از همه نویسندگان و صاحبان قلم در خواست دارم دفاع مقدس را آن گونه که بود تفسیر کنید نه با خیال و حتما از کسانی که در آن زمان بوده اند استفاده کنید نه کسانی که هیچ گاه رنگ جبهه و جنگ را ندیده اند.

سردار سعید الفتی فعال فرهنگی در چهلمین سالگرد دفاع مقدس با بیان اینکه هفته دفاع مقدس در واقع با آغاز جنگ شروع شده و خیلی از عزیزان با شروع جنگ که همراه با خونریزی، کشت و کشتار، معلولیت و خرابی است چرا به‌عنوان هفته دفاع مقدس می‌نامیم؟

وی افزود: در واقع جنگ هشت‌ساله‌ی ما از همه‌ی این‌ها فارغ نبود و زمانی جنگ به کشور ما تحمیل شد که انقلاب ما ۱۸ ماه از عمرش می‌گذشت و از همان روز اول درگیر تهاجم بود.

الفتی در خصوص اقدامات ارتش عراق در آغاز جنگ گفت: به‌موازات عملیات منظم ارتش عراق در سرتاسر نقاط مرزی، دشمن به اقدامات دیگری ازجمله توزیع سلاح بین عشایر خوزستان و عناصر ضدانقلاب در سراسر مرز دست زد. این اقدام تا حدی گسترده بود که در برخی شهر‌های مرزی، ازجمله در مناطق کردنشین، خریدوفروش سلاح کاری عادی شده بود و بعضاً بازارگرمی داشت. همچنین، عملیات‌های نامنظم که عموماً با حمایت عراق و گاهی به دست نیرو‌های عراقی انجام می‌شد، وضعیت استان‌های مرزی را ناآرام کرده بود و تلفات فراوانی را از مردم و نیرو‌های نظامی و انتظامی می‌گرفت. مین‌گذاری در جاده‌ها، بمب‌گذاری در معابر عمومی و مراکز اقتصادی، کمین به ستون‌های نظامی و خودرو‌های عمومی و شبیخون به مراکز مختلف، ازجمله این اقدامات بود.

سردار الفتی درباره آغاز هجوم ارتش عراق و چگونگی آن گفت: عراق هجوم سراسری خود را در ساعت ۱۴ روز ۳۱/۶/۱۳۵۹ با حملات هوایی آغاز کرد و ظرف چند ساعت ۱۹ نقطه مهم، ازجمله فرودگاه‌های کشور را مورد هدف قرار داد.

وی با اظهار به اینکه نیروی زمینی ارتش عراق از سه جبهه به خاک ایران تهاجم کرد؛ عنوان کرد: اولین جبهه جنوب کشور بود. دو لشکر ۳ زرهی و ۱۱ پیاده به‌اضافه ۲ تیپ نیروی مخصوص از محور شلمچه برای تصرف خرمشهر و آبادان، لشکر ۵ مکانیزه از محور کوشک با هدف هجوم به اهواز، لشکر ۹ زرهی از محور چزابه با هدف تصرف بستان و سوسنگرد و پیشروی به سمت اهواز و لشکر‌های ۱ مکانیزه و ۱۰ زرهی به ترتیب از محور فکه و محور عین‌خوش به سمت شوش، دزفول و دهلران در این جبهه بودند.

این فعال فرهنگی به نیروهای بعثی عراق حاضر در جبهه میانی اشاره کرد و گفت: لشکر ۲ پیاده کوهستانی برای تصرف مهران، لشکر ۱۲ زرهی برای تصرف سومار و نفت شهر. لشکر‌های ۴ و ۸ پیاده کوهستانی و لشکر ۶ زرهی برای تصرف قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلان غرب حضور داشتند.

وی افزود: در جبهه شمالی نیز لشکر ۷ پیاده برای تصرف نوسود و ارتفاعات مرزی مریوان به سمت مرزهای ایران اعزام شدند.

سردار الفتی با بیان اینکه عراق توان قابل‌توجهی را برای تأمین اهدافش در خوزستان به کار گرفت، اظهار کرد: در روز اول جنگ ۱۰۰% توان مکانیزه و ۴۰% توان زرهی‌اش را در خوزستان به کار برد و پس از توقف در جبهه میانی، توان زرهی خود در جبهه جنوبی را به دو برابر افزایش داد و ۸۰% از قدرت زرهی‌اش را در خوزستان متمرکز کرد. ضمن آنکه یک لشکر پیاده را برای کمک تیپ‌های نیروی مخصوص راهی جنوب کرد.

وی افزود: جنگ در حالی آغاز شد که هنوز بیش از ۱۹ ماه از آغاز انقلاب اسلامی نگذشته بود، نظام جمهوری اسلامی تثبیت نشده بود و در گوشه و کنار کشور حوادث مختلفی رخ می‌داد. سپاه پاسداران و کمیته انقلاب اسلامی به همراه نیرو‌های مردمی مأموریت تأمین امنیت در داخل کشور را به عهده داشتند و ارتش همچنان تا انطباق با وضعیت جدید و انقلابی فاصله بسیار داشت.

الفتی متذکر شد: در همین حال بحران مناطق کردنشین، تمام توان آزاد سپاه و نیز درصدی از توان موجود ارتش را درگیر کرده بود. تحلیل فرماندهان نظامی مبنی بر عدم احتمال هجوم سراسری ارتش عراق، موجب بی‌توجهی به پدافند جبهه میانی و جبهه جنوبی شده بود؛ لذا هنگام هجوم سراسری عراق، نیروی خودی به‌طور کامل غافل‌گیر شد. به‌عبارت‌دیگر، درک نیرو‌های انقلابی از ماهیت دشمن و قریب‌الوقوع دانستن حمله سراسری عراق، تا زمان اشغال منطقه خان لیلی، هرگز مورد تأیید فرماندهان عالی نظامی کشور قرار نگرفت و از آن تاریخ به بعد نیز بسیج تجهیزات و یگان‌ها به‌کندی انجام شد. طوری که اولین یگان‌های کمکی، ۲ گردان از لشکر ۲۱ حمزه بود که چند روز پس از آغاز جنگ به منطقه عملیاتی رسید و بقیه یگان‌ها نیز پس‌ازآنکه پیشروی دشمن متوقف‌شده بود، وارد منطقه عملیاتی شدند. به‌عبارت‌دیگر در بُعد استراتژی، به علت عدم‌تشخیص تلاش اصلی دشمن و در بُعد تاکتیک با تدبیر “دادن زمین به‌منظور گرفتن زمان” از سوی بنی‌صدر، زمین‌های ارزشمندی از دست رفت.

هجوم عراق به کشور انقلابی و اسلامی ایران با این فرض طرح‌ریزی‌شده بود که ارتش نظام جدید، فاقد توان لازم است. اگرچه این فرض صحت داشت، لیکن دشمن بدون شناخت صحیح از انقلاب اسلامی، انرژی متراکم و استعداد عظیم آن را برای حل مشکلات و بحران‌های گوناگون ازجمله وضعیت جنگی، باور نداشت. این در حالی بود که عناصر انقلابی نیز از توان نهفته خود تصویر روشنی نداشتند. به همین جهت روز‌های اول جنگ با ابتکار دشمن و انفعال خودی آغاز شد. اما استعداد‌های نهفته در انقلاب به‌تدریج بروز کرد و نیروی مسلح جدیدی را متولد ساخت که نه‌تنها خلأ ناشی از فروپاشی ارتش شاهنشاهی را پوشش می‌داد، بلکه عامل تعیین‌کننده‌ای در سرنوشت جنگ گردید. این استعداد شکل‌گیری سیستم نظامی منبعث از انقلاب – که به‌مرور در سپاه پاسداران متجلی می‌شد – هرچند که از همان روز‌های اول جنگ بروز یافت، لیکن تا رسیدن به مرحله بلوغ کامل، زمان قابل‌توجهی بر آن گذشت. در ابتدا، سازمان نظامی جدید نه‌تن‌ها برای دشمن ناشناخته بود و نیرو‌های انقلابی نیز پیش‌بینی روشنی از آینده آن نداشتند، بلکه برخی عوامل داخلی نیز به علت باور‌های غیرانقلابی و بعضاً ضدانقلابی، از تسریع در روند شکل‌گیری سازمان جدید جلوگیری می‌کردند.

سعید الفتی در ادامه افزود: در آغاز جنگ اشخاصی در رأس امور نظامی قرار داشتند که اولاً فاقد بینش انقلابی بودند. ثانیاً به دلیل کوچک انگاشتن ارتش عراق، نابرابری مقدورات خود در برابر دشمن را باور نداشتند. ثالثاً شیوه‌های پدافندی طراحی شده در رژیم گذشته را برای مقابله با ارتش عراق کافی می‌انگاشتند. آن‌ها با همین بینش سه عملیات بزرگ را طرح‌ریزی کردند؛ لیکن هر سه عملیات به شکست انجامید. متأسفانه این شکست‌ها هیچ تأثیر مثبتی بر بینش آنان نگذاشت. فرماندهی کل قوا (بنی‌صدر) که راه حل نظامی را مسدود شده می‌دید، به فعالیت‌های سیاسی روی آورد. وی که تنها عامل آغاز جنگ را، احساس خطر غرب از انقلاب اسلامی و رهبری امام خمینی (ره) تصور می‌کرد، درصدد برآمد رهبری امام را تضعیف کند و با کودتای خزنده علیه خط امام، اوضاع را در داخل کشور به دست گیرد تا زمینه را برای سازش با غرب فراهم کرده و با زد و بند‌های پشت پرده، برای پایان دادن به جنگ راهی بیاید.

به‌موازات بحرانی شدن اوضاع داخلی ایران، مواضع سیاسی عراق نیز تغییر می‌کرد؛ به‌طوری‌که شعار مذاکره برای پایان جنگ را کنار گذاشت و آشکارا خواستار تجزیه ایران شد. درحالی‌که بنی‌صدر با حادثه ۱۴ اسفند حرکت جدیدی را آغاز کرده بود و می‌رفت با دامن زدن به بحران داخلی، اوضاع را به نفع جناح خود سوق دهد، تلاش امام (ره) در خنثی کردن توطئه‌های او و ایجاد جو آرامش تأثیر زیادی داشت.

الفتی تصریح کرد: بنی‌صدر و حامیانش گمان نمی‌کردند، ابتکار عمل در دست امام باشد. در این موقعیت و درحالی‌که چنین القا می‌شد که حذف بنی‌صدر از فرماندهی کل قوا میسر نیست و ارتش از بنی‌صدر حمایت خواهد کرد، امام خمینی بنی‌صدر را از فرماندهی کل قوا عزل کرد و این امر موقتاً به تیمسار (شهید) فلاحی سپرده شد. ارتش نیز به‌رغم همه القائات سوء، پایبندی خود را به امام و نظام نشان داد.

وی افزود: امروز تحلیل‌های زیادی در مورد جنگ و دفاع مقدس می‌شود که بعضی از این نقل و حدیث‌ها از افرادی که در آن زمان و شرایط خودشان حضور داشتند و تعداد برخی از افراد که متأسفانه در آن زمان اقتضای سنی‌شان نمی‌خورد تحلیل‌های مختلفی درباره جنگ انجام می‌دهند که متأسفانه بر اساس دفاع مقدس نیست و حتی عزیزانی داریم که در دفاع مقدس خودشان صاحب‌نظر بودند یا از قوم بزرگان مرحوم حضرت امام، شهدا و مرحوم آقای هاشمی که در جنگ حضور داشتند تحلیل‌ها و نظرهایی را انجام می‌دهند که با واقعیت ما متفاوت است.

سردار الفتی با اشاره به این‌که: اگر قرار است دفاع مقدس را بررسی کنیم نسبت به شرایط و زمان حال خودش باید بررسی کنیم. دفاع مقدس ۱۸ ماه بعد از پیروزی انقلاب انجام‌شده که شرایط و امکانات آن روز کشور را در نظر بگیریم و وضعیتی که در آن زمان به ادقان همه‌ی دوستان ارتش ما، آمادگی کامل را نداشته‌اند به خاطر اینکه تعداد زیادی از سران این ارتش یا اخراج یا تعداد محدودی اعدام و زندانی شدند که شرایط خیلی خوبی نداشت.

وی تصریح کرد: قوانین متناقضی که در همان روزهای اول انقلاب انجام دادیم این بود که ۲ سال سربازی را به یک سال تغییر دادیم که ارتش ساختار منسجمی نداشت ولی بااین‌حال ارتش قهرمانانه در مرز ایستاد و مردم کنارشان بودند و حضور مردم بود که توانستند ۳۴ روز در خرمشهر بجنگند.

این فعال فرهنگی افزود: ما نباید شرایط و امکانات آن زمان را با زمان فعلی را بسنجیم. تحلیل‌ها و نظرات و امکانات در شرایط امروز متفاوت است و دیگر نشانی از سیم‌خاردار و میدان مین نیست.

وی گفت: در چهلمین سالگرد دفاع مقدس ما هر موضوع را باید به‌صورت شرایط و زمان و مکانی که اتفاق افتاده بررسی کنیم. نقش مردم و نیروهای مسلح در آن دوره شرایط خاصی داشت.

سردار الفتی گفت: متأسفانه امروز کسانی تحلیل‌هایی را بر اساس نیاز خودشان و دشمنی با جمهوری اسلامی انجام می‌دهند و متأسفانه امروز BBC می‌آید مستندی می‌سازد که در آن از امام، مدیران و فرماندهانی که در آن روزها جانانه ایستاده و جنگیدن زیر سؤال می‌برد بعد از چهل سال فرماندهانی که در آستانه هفتادسالگی هستند و آن رشادت‌ها از بین ببرند درحالی‌که این نظام پل همبستگی بین مردم بوده و علی‌رغم جنگ و شهادت تعداد زیادی از مردم غیور کشورمان که پا به‌پای رزمندگان به جبهه‌ها فرمان رسانی کردند.

وی افزود: مردم ما در جنگ سه گروه بودند. گروهی که حضور داشتند و گروهی که پشتیبانی کردند و گروهی که بی‌تفاوت بودند. این بی‌تفاوت‌ها نیز نسبت به جنگ شرایط منفی نداشتند.

سردار سعید الفتی در پایان خطاب به مردم و جوانان گفت: عصر فعلی، عصر تکنولوژی پیشرفت است و اطلاعات و اخبار با سرعت فوق‌العاده زیاد منتشر می‌گردد و به‌هیچ‌عنوان قابل غیاث با زمان دفاع مقدس نیست. از این وظایف مردم و به‌خصوص جوانان در عصر حاضر بسیار سنگین‌تر از گذشته است یکی از این وظایف حفظ دستاوردهای دفاع مقدس و زنده نگه‌داشتن یاد و خاطره بزرگ‌مردان و اسطوره‌های ایرانی است که در آن زمان در مقابل دشمن بعث ایستادن و با جان‌فشانی و ایثار اجازه‌ی تجاوز به خاک و ناموس این سرزمین را نداده‌اند.

وی اظهار کرد: جوانان ما با توجه به عصر تکنولوژی بسیار باهوش و خلاق هستند و بنده مطمئن هستم در صورت لزوم همین جوانان چندین برابر جوانان زمان جنگ از کشور و ناموس خود در برابر دشمنان دفاع خواهند کرد. بنده از همه‌ی نویسندگان و صاحبان قلم درخواست دارم دفاع مقدس را آن‌گونه که بود تفسیر کنید نه با خیال و حتماً از کسانی که در آن زمان بوده‌اند استفاده کنید نه کسانی که هیچ‌گاه رنگ جبهه و جنگ را ندیده‌اند.

لینک کوتاه : https://honaryarannews.ir/?p=888

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.