تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
18

با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از اهالی فرهنگ و هنر؛ پیکر استاد شجریان از تهران بدرقه شد

  • کد خبر : 899
  • 18 مهر 1399 - 11:48
با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از اهالی فرهنگ و هنر؛ پیکر استاد شجریان از تهران بدرقه شد
آیین تشییع مرحوم شجریان موسیقی‌دان و خواننده صاحب سبک و صاحب نام ایرانی از دقایق اولیه صبح امروز جمعه در بهشت زهرا تهران با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، اهالی فرهنگ و هنر و جمعی از موسیقی‌دانان برگزار و پیکر وی پس از اقامه نماز برای آیین تدفین به مشهد مقدس منتقل شد.

ه گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مراسم تشییع استاد محمدرضا شجریان با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

علاقه مندان و دوستداران پرشمار این استاد آواز ایرانی از ساعات اولیه بامداد در بهشت زهرا حاضر و با هم‌خوانی آثار این استاد با اهالی داغدار هنر همدردی کردند.

در این مراسم سیدعباس سجادی شاعر وترانه سرا، اجرای این مراسم را برعهده داشت.

در ابتدای این مراسم حسین علیزاده استاد موسیقی ایران در سخنان کوتاهی برخی ویژگی های استاد موسیقی ایران را برشمرد و فقدان وی را نقصانی برای جامعه موسیقی دانست.

وی افزود: احساس غرور می‌کنم که وقتی یک استاد موسیقی را تشییع می‌کنند تمام شهر مراقب هستند که اتفاقی نیفتد، استاد شجریان نشان داد قدرتی دارد که وقتی نیست از وجودش مراقبت می‌کنند.

در ادامه این مراسم داریوش پیرنیاکان از اساتید موسیقی ایران نیز اظهار کرد: همیشه آرزویم این بوده که وقتی می‌میرم شجریان بر من نماز بخواند اما اینگونه نشد.

این هنرمند در بخش دیگری از صحبت‌هایش هم از محمدرضا شجریان با عباراتی چون «دماوند» و «تخت جمشید» ایران یاد کرد.

استاد داود گنجه‌ای از دیگر اساتید موسیقی کشورمان نیز در این مراسم به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: امروز خوشحالم که در چهلمین روز شهادت بزرگمرد تاریخ امام حسین (ع) شجریان دار فانی را وداع گفت، اما شجریان را هرکسی بر اساس سلیقه خود تفسیر می‌کند و امیدوارم با رفتن شجریان عدالت دوباره نهادینه شود.

وی تصریح کرد: باید به موسیقی ایران احترام گذاشت. عزت دست خداست، زیرا ما درس عشق خوانده‌ایم.

گنجه‌ای ادامه داد: خانه موسیقی خانه عشق است و هیچ کس چشم دیدن پیشرفت این خانه را ندارد، هرکس که دلش با خدا باشد از هیچ کس نمی‌ترسد.

در بخش پایانی این مراسم همایون شجریان نیز در سخنان کوتاهی گفت: رفتن پدر را باور ندارم یا نمی‌توانم یا نمی‌خواهم باور کنم. وقتی در برابر تابوت او می‌ایستم گویا در مزار مولانا ایستاده‌ام؛ زیرا پدر برای من شبیه مولاناست.

وی ادامه داد: اگر بخواهم در یک جمله محمدرضا شجریان را توصیف کنم این است که آدم‌های بزرگ مثل او به این کره خاکی می‌آیند تا پیامی را بیاورند و خوش به حال کسانی که این پیام را دریافت می‌کنند.

همایون شجریان افزود: همانطور که دیشب مقابل بیمارستان عرض کردم و در اینستاگرام هم به اطلاع مردم عزیز ایران رساندم، پیکر ایشان به مشهد عزیمت داده خواهد شد و در آنجا مراسم تشییع پیکر با رعایت پروتکل‌های بهداشتی انجام می‌شود. باتوجه به شرایط موجود ممکن است خاکسپاری فردا در مشهد مقدس انجام شود.

وی در پایان برای همه آرزوی سلامتی کرد و گفت: امیدوارم این مراسم باعث آسیب کسی نشود و از همه ملت ایران برای ابراز همدردی و حضورشان در این مراسم سپاسگزارم.

استاد شجریان

بعد از این سخنان حجت‌الاسلام دعایی بر پیکر استاد شجریان نماز  را قرائت و حاضران با او همراه شدند و پیکر استاد برای رفتن به مشهد عازم فرودگاه شد.

قرار است پیکر مرحوم شجریان بر اساس پروتکل‌های بهداشتی ستاد ملی کرونا، در مشهد تشییع و در کنار مهدی اخوان ثالث شاعر نامی معاصر در طوس دفن شود.

بسیاری از مردم به صورت خودجوش از دقایق اولیه صبح و حوالی ساعت پنج صبح برای شرکت در مراسم تغسیل و اقامه نماز بر پیکر مرحوم شجریان خود را به بهشت زهرا تهران رسانده بودند اما به دلیل شیوع ویروس کرونا و جلوگیری از انتشار این ویروس، آیین اقامه نماز  به صورت محدود با حضور مسئولان فرهنگ و هنر، اهالی موسیقی و سینمای ایران و خانواده وی در مصلای اصلی بهشت زهرا به امامت حجت‌الاسلام سیدمحمود دعایی مدیرمسئول روزنامه اطلاعات برگزار شد.

پس از آن اهالی موسیقی ایران با دوست و همراه دیرینه خود وداع و پیکر مرحوم شجریان برای انتقال به مشهد عازم فرودگاه مهرآباد شد.

استاد محمدرضا شجریان که برجسته‌ترین هنرمند عرصه آواز و موسیقی سنتی کشور است و از وی با عنوان «خسرو آواز ایران» یاد می‌شود، پس از تحمل دوره طولانی بیماری عصر پنجشنبه (۱۷ مهرماه) در بیمارستان جم تهران درگذشت.

استاد آخرین بار در (۱۴ مهر ۹۹) با کاهش فشار خون و عفونت شدید در ناحیه بدن و کیسه صفرا به بیمارستان منتقل شده و پس ‌از بستری شدن در بخش ICU به کما رفته بود.

محمدرضا شجریان که پس از سال‌ها مبارزه با سرطان روز پنجشنبه (۱۷ مهر ۹۹) درگذشت؛ حلقه‌ای از زنجیره گرانسنگ استادان موسیقی و آواز اصیل و سنتی بود که نامش در کنار اساتیدی نظیر عبدالله دوامی، اسماعیل مهرتاش و حسین طاهرزاده در تاریخ موسیقی ایران قرار گرفت؛ نامی که تا سال‌ها ظهور جانشینی برای او غیرممکن به نظر می‌رسد.

شجریان در طول فعالیت هنری خود موفق به تولید حدود ۶۰ آلبوم موسیقی، خوانندگی در تیتراژ فیلم‌هایی چون دلشدگان، ابجد و زمستان، و اجرای بیش از ده‌ها کنسرت داخلی و بین‌المللی شده است.

گفتنی است در این مراسم شماری از شخصیت‌های فرهنگی و هنری از جمله سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین سید محمود دعایی مدیر مسئول روزنامه اطلاعات، سیدمحمدمجتبی حسینی معاون امور هنری، محمد الهیاری رئیس دفتر موسیقی، حمیدرضا نوربخش مدیر عامل خانه موسیقی و از شاگردان استاد شجریان، حسین علیزاده موسیقی‌دان مطرح، داود گنجه‌ای کمانچه نواز مشهور، داریوش پیرنیاکان از اساتید موسیقی ایران حضور داشتند

لینک کوتاه : https://honaryarannews.ir/?p=899

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.