تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 20 April , 2024
15

اهمیت عقدنامه ها در پژوهش های تاریخی و هنری

  • کد خبر : 1976
  • 11 تیر 1401 - 19:47
اهمیت عقدنامه ها در پژوهش های تاریخی و هنری
ازدواج یک پیوند اجتماعی و نخستین مرحله شکل گیری خانواده است که زن و مرد با توجه به تعهدات خود به صورت شرعی و قانونی آن را ثبت و سپس زندگی می کنند. تشکیل خانواده یکی از مهمترین انتخاب های هرفردی است که اگر درست و صحیح انجام پذیرد تاثیر فردی و اجتماعی را به دنبال دارد

ازدواج یک پیوند اجتماعی و نخستین مرحله شکل گیری خانواده است که زن و مرد با توجه به تعهدات خود به صورت شرعی و قانونی آن را ثبت و سپس زندگی می کنند. تشکیل خانواده یکی از مهمترین انتخاب های هرفردی است که اگر درست و صحیح انجام پذیرد تاثیر فردی و اجتماعی را به دنبال دارد. مسیر تصمیم به ازدواج تا ثبت قانونی آن مرحله ای است که با توجه به منطقه و ناحیه زندگی فرد دارای آداب و رسوم خاصی است. لذا این تفاوت ها در تغییر فرهنگ جامعه و خانواده در عقد نامه ها مشهود است. عقدنامه یک سند شرعی محسوب می شود که با ثبت آن جنبه فقهی هم پیدا می کند. 

علیرضا عسکری مدیر سازمان اسناد و کتابخانه ملی(منطقه مرکزی کشور اصفهان) بیان کرد: عقد نامه ها آینه تمام فرهنگ، آداب و رسوم، سنت ها، باورها و ارزش های یک جامعه است که برای آیندگان فهم این تغییرات مهم خواهد بود. ارزش تاریخی عقدنامه ها با توجه به اهمیت محتوایی و بیرونی به مراتب مهمتر از اسناد دیگر است. از لحاظ محتوای درونی، عقدنامه ها اطلاعات بسیاری در مورد مناصب، مشاغل، طبقات اجتماعی، عناوین و صفات، منزلت اجتماعی، میزان مهریه، نام اشخاص، گویش ها و لهجه ها، اصطلاحات و واژگان محلی در بردارند که با مطالعه آن ها می توان زوایای ناشناخته تاریخ اجتماعی ادوارتاریخی را روشن ساخت. در کنار محتوای درونی عقدنامه ها، جنبه ظاهری آن ها نیز دارای اهمیت است. هنرآرایی، نقش ها و خطوط، تزئینات گل و بوته، کاربرد اشکال منظم هندسی و همچنین استفاده از رنگ های شاد با توجه به نوع و محتوای سند از جنبه های هنری عقدنامه ها است که ارزش آن ها را دو چندان می کند. 

لینک کوتاه : https://honaryarannews.ir/?p=1976

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.